Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll to top

Top

מוזה ON! מרחב למידה פעילה

מוזה ON! מרחב למידה פעילה
קינג ג'ורג' 58

המסע אל "מסע בקופסה"

על המסע הזה כדאי אולי לספר מהסוף.

יום ראשון, שעות אחר הצהריים. אירוע פתיחת התערוכה "מסע בקופסה".
אל הבניין נכנסות נרגשות 13 תלמידות "המרחב המשלב" מהיישוב גבעות שבגוש עציון, מלוות בבני המשפחה.
זה הערב שלהן.
הערב היצירות שלהן יוצגו בתערוכה במוזאון. יצירות המסכמות תהליך משמעותי ומרתק.
בדרך למוזאון הן עוצרות לצפות בהקרנה של הסרט שמתעד אותן בתהליך העבודה. גם שם- הן הכוכבות הראשיות.
אך עם העליה במדרגות לקומה השלישית גם הדופק עולה. הפעם האחרונה שהן היו בחלל התצוגה המדובר, היו בו תשמישי קדושה וציורי שמן. הערב, במרכז החדר, ניצבות היצירות שלהן.

השביל הזה מתחיל כאן: מוזה ON – המוזאון ככלי חינוכי וכמשאב למידה

בשנתיים האחרונות הלך והתהדק הקשר בין היכל שלמה למכללה האקדמית הרצוג.
לפני כשנה כבר נרשמה עליית מדרגה, כאשר שני הגופים  חברו יחד למיזם חדשני: מוזה ON  – פרויקט שמטרתו לייחד בתוך המוזאון חלל תצוגה אשר ישמש מרכז חינוכי בו יוצגו דוגמאות לשימוש שניתן לעשות במוזאון כמשאב למידה וכמרחב ללמידה משמעותית ומעמיקה.
ייעודו של חלל התצוגה מוזה ON, להציג בו תערוכות מתחלפות בהתאם לעבודה עם מוסדות החינוך השונים.

שלושה שותפים יצאו להקמת מודל פורץ דרך:
מוזאון היכל שלמה, הסטודנטיות מהחוג לחינוך (מסלול חינוך מיוחד) במכללת הרצוג, ותלמידות "המרחב המשלב" מהיישוב גבעות שבגוש עציון.

ה"מרחב משלב" בסדנת השילוב בגבעות הינה תכנית ייחודית הפעילה יום בשבוע ומונה 12 תלמידות הלומדות בבית ספר רגילים בגיל יסודי (כיתות ג'-ו'). התלמידות מאופיינות עם קשיי קשב וריכוז ו/ או לקות למידה, ומגיעות ל"יום אוורור". במהלך היום הבנות משתתפות ב"קבוצת ויסות" להתמודדות עם קשיי הקשב והאימפולסיביות, מקבלות טיפול ברכיבה על סוסים ולומדות מלאכות שונות. כמו כן, הבנות מקבלות שיעור פרטני/ קבוצתי בהוראה מתקנת על ידי סטודנטיות מהחוג לחינוך מיוחד במכללת הרצוג, אשר מלוות את התלמידות כחלק מהתוכנית להכשרת סטודנטים ופרחי הוראה להוראה בדרך למידה משמעותית.
עפ"י תפיסת החוג לחינוך מיוחד, למידה מסוג זה מחייבת להכיר את התלמיד באופן מעמיק יותר ומאפשרת לו להרחיב את הכלים להביע את עצמו באופן בלתי- מילולי, ולהפגיש את הצופים עם עולמו הבא לידי ביטוי בתוצר סופי של תהליך הלמידה שעבר עם הסטודנט.

בראשיתו של הפרויקט התקיימו מפגשי הכנה לביקור במוזאון. בהמשך הגיעו התלמידות לסיור במוזאון שבעקבותיו בחרה כל תלמידה מוצג, חלל תצוגה, חפץ או סיפור ייחודי, ועיבדה אותו תוך קיום שיח עם עולמה הפנימי והתמודדות עם לקות האישית שלה.
מכאן והלאה החל תהליך משותף של הסטודנטית והתלמידה של חקר המוצג ובניית דגם אישי מיניאטורי המבטא את התהליך החינוכי ואת הפרשנות האישית שלה לנושא.

סופו של התהליך בהצגת הדגמים בתערוכה "מסע בקופסה" בתוך חלל התצוגה מוזה ON במוזאון היכל שלמה.
רוצים להכיר מקרוב את הקופסאות? לחצו כאן!

צילום: שלמה קשטן

מתוך התערוכה "מסע בקופסה". צילום: שלמה קשטן

צוות מלווה לתכנית

מכללת הרצוג:

שרית נחשון, רכזת מסלול לחינוך מיוחד, החוג לחינוך ומד"פית בסדנת שילוב, גבעות.
תהלה פרל, רכזת הכשרה מעשית ומ"מ רכזת מסלול לחינוך מיוחד, החוג לחינוך.
זהר מורגנשטרן, רכזת הפרויקט מטעם המכללה ומדפי"ת בסדנת שילוב גבעות.

סדנת שילוב, גבעות, גוש עציון:

תמר הקשר, מנכ"לית, סדנת שילוב, גבעות, גוש עציון
נעה מנדלבאום, רכזת תכניות לימודים, סדנת שילוב, גבעות, גוש עציון.

מוזאון היכל שלמה לאמנות יהודית ע"ש וולפסון, ירושלים:

ד"ר ענת חן- אוצרת התערוכה
שלומית צבאג, מנהלת המוזאון
יעל דיאמנט- פפויפר, מנהלת חינוכית