Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll to top

Top

הקיץ הזה תלבשי זהב

הקיץ הזה תלבשי זהב צילום: קרן חקק
נורית סירקיס בנק

"השמלה הגדולה", מרוקו, המאה ה-19

אין לו לאדם אלא שאת עיניו רואות, ובדורנו לא ניתן לדמיין כלה בשמלה בצבע אחר מלבן. אבל לא תמיד כך היו פני הדברים, כפי שמעידה שמלת כלה ממרוקו מהמאה ה-19. השמלה, הקרויה "אלכסווה אלכבירה" ובעברית "השמלה הגדולה" רחוקה מאוד מהצבע הלבן והצבעים השולטים בה הם דווקא אדום-בורדו, זהב וגוונים של סגול וירוק.

כפי שניתן לראות בתמונה, אין המדובר בסתם שמלה – אלא במערכת לבוש שלמה המורכבת מהרבה פרטים, כאשר לכל פרט סמליות משלו:

• זאלטיטה היא חצאית הבד הרחבה העשויה מקטיפה ומקושטת בפסי זהב בצורת קשת;
• גונבאייז היא מותניה (וסט) העשויה קטיפה ומקושטת בפסי זהב ובכפתורים;
• מתחתיה נלבשת ליבית, המכונה כתף המכסה את החזה ומקושטת ברקמה עשירה בדגמים צמחיים וגיאומטריים בדגמי ערבסק ובזהרונים;
• הכמאם הם שרוולי מלמלה ארוכים ומתרחבים העשויים משי ארוג ורקום בדגם פרחוני, המעניקים לשמלה מראה מלכותי;
• כל החלקים הנפרדים הללו נרכסים ביחד באמצעות המדאממה חגורת הקטיפה הרחבה היוצרת את האשליה שזוהי "שמלה" אחת;
• סביב המדאממה נכרכת לקישוט חגורת משי צבעוני – החזאם;
• מעל לכל אלה לבשה הכלה המרוקאית צעיף משי ארוך פאסטול, וכמאר צניף השזור אבנים יקרות . בנוסף, ענדה הכלה מערכת תכשיטים וחבשה עיטור ראש המורכב מחלקים שונים .

הצבעים השולטים במערכת בגדי הכלה המרוקאית מסמלים פוריות, פריחה וצמיחה. צבעים אלו אפיינו שמלות כלה בקהילות ישראל נוספות באותה תקופה, כמו מערכת בגדי הכלה בתימן, עיראק, וקהילות שונות באימפריה העות'מאנית – וזאת בשונה משמלות הכלה הלבנות שהחלו להיות נפוצות עם המהפכה התעשייתית ובהשפעת תרבות המערב.

"השמלה הגדולה" נושאת בחובה השפעות מתוך העולם התרבותי של בתי האצולה מספרד, אשר עברה מדור לדור ממגורשי ספרד שהגיעו לצפון אפריקה . כמו כן היא משקפת השפעות תרבותיות מן התרבות החומרית המקומית, מהמורשת היהודית ומשולבים בה פריטים שיוחסו להם כוחות מאגיים של שמירה והגנה.

המערכת בשלמותה מתועדת בציורים ובצילומים ההיסטוריים של ז'אן בזאנסו, החוקר הצרפתי שתיעד את הלבוש והתכשיטים במרוקו בשנות השלושים של המאה העשרים .

אחת התיאוריות הפרשניות המעניינות לפענוח השפה הבלתי מילולית הטמונה במערכת לבוש זו, גורסת כי בשונה משמלות הכלה היום, הנלבשות אך ורק בליל החתונה, הרי שמערכת "השמלה הגדולה" שימשה את האישה החל מנישואיה, לאורך כל חייה, ונלבשה שוב ושוב בשמחות שונות לאורך מעגלי החיים והשנה. מערכת הבגדים שחלקיה נפרדים ונרכסים יחד, מאפשרת הגדלה והקטנה של הבגד על פי שינויי ומעברי הזמן בחיי האישה.

מזל טוב.

נורית סירקיס בנק, אוצרת